TIPS : Cara belajar dalam STPM untuk sistem baru

Assalammualaikum and hai blogger! okay hari ni una nak share sikit dengan korunk semua macam mana cara kita nak belajar dalam STPM iaitu Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia dgn sistem yang baru iaitu mengikut penggal. una adalah salah seorang pelajar yang di lahirkan daripada STPM ni dan alhamdulillah keputusan tidak lah mengecewakan. oleh itu, una nak share dengan korunk sikit lah cara nak berhadapan dengan situasi menjadi seorang pelajar tingkatan 6 ni untuk adik-adik yang bakal lanjutkan pelajaran dalam tingkatan 6 dan sedang menghadapi situasi tingkatan 6 so lets start!
PENGALAMAN TINGKATAN 6
Pertama : Belajar di tingkatan 6 bukan lah susah mana pun sebenarnya, yg menjadikan susah tingkatan 6 tuh di sebabkan our minded yang kata benda tuh susah dan susah. keptusan SPM una tidak lah boleh di banggakan sgt sebenrnya. orang kata cukup-cukup makan je dan yang paling mengecewakan ialah una salah mohon! hahahaha.. una xmhon poli. yes! menyesal T_T haha.. tapi tak apa. mungkin tak ada rezeki kan? jadi alhamdulillah di terima masuk tingkatan 6. hari pertama yang agak layu jugak ye. sebab hati tak rela ",) hahaha. dan fikiran mula melayang-layang boleh ke survive dalam tingkatan 6 ni kan? ramai kata susah n so bla.. bla..blaa~ banyak lah yang una fikir sampai pecah kepala! *okey itu tipu* huhu. 

Kedua : Bermulalah minggu orientasi dan dengan rasminya menjadi pelajar tingkatan atau lebih famous gitu kata Pelajar Pra-Universiti.. hikhik.. jangan main-main dengan pelajar STPM ni tau. ramai juga yang una dengar mengata tentang tingkatan 6.. sebenarnya belajar di mana-mana semua sama ^_^ matriks ke stpm ke universiti ke dalam negara ke luar negara ke semua sama.. satu tujuan iaitu menuntut ilmu. betulkan? STPM ni mmg hati kena betul-betul kental nak pula sistem baru yang ade penggal ni. belajar untuk 3 semester je.. dannnn! 1 semester tuh hanya ade mase 6 bulan je nak struggle.. huishh *lap peluh* jadi jom una share dengan korunk tips yang mungkin berguna untuk tempuh tingkatan 6!

TIPS-TIPS
  1. Redhakan hati anda dan terima keputusan yang anda dapat dengan hati yang cukup tenang.
  2. Tetapkan nawaitu "aku masuk tingkatan 6 sebab nak berjaya! lagi selangkah je aku nak masuk U sambung ijazah" aamin..
  3. Bijak menyesuaikan diri. sebab apa? korang akan pakai baju sekolah balik. tak smart gitu tapi ingat! nawaitu dah tetapkan tadi. jadi sarung ajelah uniform tuh dulu. peraturan sekolah pun kene ikut macam biasa! huhu. 
  4. Berkomunikasi dengan kawan-kawan dan cikgu-cikgu sebab dekat tingkatan 6 ni nanti korang akan berjumpa dengan pelajar dari tempat lain. cikgu-cikgu juga baru-baru belaka melainkan korang mmg ex-student sekolah tuh dulu.
  5. Masuk je sem 1 silalah buat nota dengan kadar segera. buat awal-awal. sambil tumpukan perhatian apa cikgu ajar buat lah nota sikit-sikit. catat apa yang penting. apa yang keluar dari mulut cikgu korang silalah ambil perhatian.
  6. Sila tutup laman sosial, telefon atau seangkatan dengannya seminggu sebelum exam dan sepanjang korang exam. serius yang ini mmg berkesan. kalau xpercaya korang boleh cuba. simpanlah segala gadget korang dalam kotak ke plastik ke selit bawah katil pun boleh ",) huhu. *gurau* lepas tuh boleh on balik dan update status "dah habis exam" "STPM membunuh diriku" hehe.. biasa lah lepas stress katanya kan? una pun remaja. kadang-kadang rajin je.. kadang-kadang malas ",)
  7. Kerja Kursus dan assignment anda! SIAPKAN! jangan tangguh-tangguh.. yang ini paling extreme stress.. sepanjang tingkatan 6 kerja kursus lah yang dah bagi banyak sangat tekanan dekat una. sebab apa? kerja kursus buat una xtidur seharian ",) tapi tak apa melatih diri nak tempuh dunia universiti nantikan? sabar kata ko..!
  8. Belajar tak kira masa. disebabkan masa yang sangat singkat mmg memaksa korang untuk belajar secepat yang mungkin. bayangkan buku yang tebal setebalnya tuh korang kena habiskan dalam masa 6 bulan sahaja ",) setiap satu sem kena ganti buku baru. 
  9. usaha dan terus usaha. yang ini paling penting ^_^ tiada usaha keputusan yang dapat setimpal lah dengan apa yang dah korang usahakan. 
  10. Berdoa dan tawakal. itu jalan terakhir yang korang perlu buat dan usaha, berdoalah. dan terus bertawakal in shaa Allah, Allah akan bagi yang terbaik untuk korang. aamin
NOTA :
nak masuk tingkatan 6 hati kena kuat. tetapkan matlamat. jangan main-main. STPM mmg susah tapi kalau usaha dan rasa seronok takkan ada langsung perkataan susah. percayalah. kuatkan semangat in shaa Allah korang berjaya. una juga pelajar tingkatan 6. Alhamdulillah una dapat jugak CGPA yang memuaskan hati. Sekarang tengah tunggu universiti memanggil. doakan una ya supaya dapat sambung belajar! aamin. anything nak tahu tentang tingkatan 6 boleh komen dkat entry ni ^_^ in shaa Allah una akan always share tips untuk orang berjaya tempuh dunia tingkatan 6! GOOD LUCK <3

Hai! Selamat membaca. Jangan lupa tinggal komen ya?

64 comments:

  1. thank you kak una, rasa lega lepas baca ni. Sebab cikgu-cikgu sibuk duk demotivate us students. Rasa macam hilang semangat nak belajar and terttanya-tanya, "aku boleh buat ke STPM ni? Orang cakap susah." lepas baca entry kak una, rasa legaa. Alhamdulillah. Yg penting niat kita kan? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. slm bole sy tahu cara awak belajar cmna n bahagikn masa utk study n everythings la hihi

      Delete
  2. @Nur Antasya sama2 dik.. biasa lah tuh cikgu2 mmg mereka akan sarankan supaya don't ever try to get inside dalam form 6 ni.. akak dlu pun mcm tuh tau.. dah masak sangat.. sbb tuh akak cakap nawaitu tuh penting.. masuk sebab nak berjaya bukan masuk sebab dgr ckp orang.. akak pun mula2 mmg akak rasa susah.. rasa xyakin sangat tapi alhamdulillah.. mampu tempuh dik.. tapi akak sarankan kalau adik jenis xkuat, jenis xboleh tahan better jangan masuk sbb takut sia2kan masa hadapan.. sbb nanti xlulus sijil stpm pun xde nilai.. tapi pape pun akak doakan adik berjaya dunia akhirat.. good luck kay dear! di mana saja kita berada itu semua ilmu ^_^

    ReplyDelete
  3. chaiyook2 adik.. dlu akak pon amek form 6 jugak. But now alhamdulillah boleh pergi jauh.. :)

    ReplyDelete
  4. @noor zamzuriani Zakaria Yupp, betul tuh kak, form 6 ni boleh pergi jauhkan kak? in shaa Allah.. terima kasih kak!

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum akak adk nk Tanya blh kalau adk x dpt A dlm spm blh me Adik nk ambil stpm

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Akak adk nk tanya kalau nk masuk tingkatan 6 keputusan spm kerna dpt brape

    ReplyDelete
  7. Blog yg menarik..saya pun juga berminat nak masuk form 6 sbb rsa seronok nak belajar dan masih digelar pelajar sekolah..dan saya percaya cakap akak :D

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum,thanksss sgt2 akak, apa yg akak kongsikan mmg sgt brguna utk sy,akak sy nk tnya ug pasal sem tu,setiap sem bljr brpa subjek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap sem kita belajar benda yg sama dik.. okay contoh mcm akak dlu.. study sebanyak 4 subjek, pengajian am, pengajian perniagaan, bahasa melayu dan geografi.. jadi selama 3 sem kita belajar subjek tuh cuma subtopik yang berbeza.. mana yg kita dah study untuk sem 1 kita xperlu dah belajar untuk naik sem 3 :D

      Delete
  9. Salam k.una...nk tye syllybus/text in English or Malay? Cikgu ngajar in English ke? Assignment in Eng or Malay? Pastu bole bwk HP ke gi "skolah"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam dik.. erm, dlu waktu akak study, masih bahasa melayu.. cikgu pun ajar dalam malay dik.. assgnment also.. HP boleh dik bawak sbb skrg dah sistem baru.. dah boleh pakai baju biasa.. xde seragam lagi dah..

      Delete
  10. Replies
    1. hehehe.. sabar dik.. in shaa Allah pasti boleh buat yg terbaik okay? stress sekejap je tuh.. nak berjaya kene ada usaha sikit.. ^^

      Delete
  11. Assalamualaikum kak una. sya ada bnyk soalan . 1.brp subjek yg kita kena ambil utk stpm ? 2.lepas satu sem kita dh x bljr lg subtopik yg lalu? 3. mcm mn kita nk tau yg kita ok ke x ngan aliran yg kita ambil tu ? 4. mcm mn akak manage masa waktu akak study ? ehhe.. sorry kak sbb bnyk sngt soalan .. nervous nk jdi stdnt stpm. Hope akak dpt jwb soalan nhe. tq. :)

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum kak, nak mintak no fon , boleh?

    ReplyDelete
  13. Salam.. Kak, boleh beri tips buat nota tak utk semua subjek dalam tempoh yang singkat niii...??

    ReplyDelete
  14. Salam kak.. Boleh beri tips buat nota utk semua subjek dalam masa yang singkat nii...??

    ReplyDelete
  15. Assalamuaikum kak...saya nak tanya boleh ke kita survive kat form 6 walaupun keputusan spm kita x baik?sebab keputusan spm saya alhamdulillah cukup2 makan je...jadi saya takut kalau saya x boleh nak teruskan form 6 ni..lagipun banyak pandangan yang saya dapat mengatakan yang form 6 ni susah..apa pendapat akk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.. erm.. bagi akak semua tuh xbagi kesan apa2 dik.. yang penting usaha adik! cuba ubah diri untuk jadi lebih baik.. cuba kuatkan semangat yang adik naak berjaya nak masuk U.. masuk form 6 maknanya kaki adik selangkah je lagi nak masuk U.. lagipun stpm tuh dah diploma.. kena kuat semangat.. mana2 kita belajar susah dik.. yang penting kuat semangat dan benda yang susah pun akan jadi sangat mudah! good luck dik.. moga Allah berkati kamu..

      Delete
  16. Salam kak una. Best entri ni. Just nak tanya. Teruk sgt ka nak struggle form 6 ni?

    ReplyDelete
  17. Aslmualaikum kak.. skrg sy bru je abes sem 1. sy rse down sgt..susah. mse exam tu ckit je xckup bnde yg nk kne buat tu byk :'( sy rse p/am sy ggl. Sy rse xyakin dah diri sdiri... :'(

    ReplyDelete
  18. sangat stress . Lagi lagi bila ada jawatan yang penting . nak jalankn tanggungjawab and at the same time kene fokus dalam pembelajaran . kadang kadang sampai nangis sendiri :((((

    ReplyDelete
  19. kena pakai bju sklah ke?

    ReplyDelete
  20. Saya nak minta tolong,saya tak pernah masuk form 6 now sudah bekerja tetapi nak ambil STPM.Bagaimana saya harus belajar subjek ini.Rasanya saya ingin memilih mata pelajaran Ekonomi,Geografi,Sejarah dan Pengajian Am.

    ReplyDelete
  21. Kak saya dpat 5a dlam spm saya nak tanya adakah pilihan mau masuk t6 nie satu pilihan yg bijak dan boleh tak akak suggest tempat yg lagi bagus utk saya sambung study... tujeh thanks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes form 6 adalah pilihan yg tepat. akak dpt 6a spm tp smbung form 6. dpt matrik n uitm jengka tp tolak sbb ayah x bg :( tapi skrg dah sem2 kt form 6 akak rase keputusan ayah akak sgt laa betul. fyi, diploma n matriks lagi laa kene strugle. lagilaa banyak kerja. belum tntu boleh score. tp form 6 ni awak ade cikgu n byk tempat rujukan. tp kene laa tahan sikit dengan mentaliti masyarakat kononnye form 6 ni low standard. budak2 lepasan stpm ni laa yg lect cari sebenarnya sbb dieorang boleh survive sendiri. kalau diploma n matriksss soalan exam mmg lect dah bg siap2 sebulan tp stpm no wayyyy. tajuk spot / hot pun belum tentu masuk. :)

      Delete


  22. hBbandwewrverrgverv

    ReplyDelete
  23. blog ni sngat2 membantu utk adk2 yg bru nak terfikir nak get into form 6..... akak skrg pun dah msuk sem 2 ... ups and downs dalam sem 2 adalah prkara yg sgt mncabar dlm form 6 .. so , kena tahan hati , mental .... serius talk er , adk2 xkn rsa mnyesal sbab msuk form 6 ... akak pun x ble nak bgi review sgt melainkan adk2 sndiri yg kena merasai pahit manis kehidupan dlm form 6 .. so , wish u gud luck !!! ..

    ReplyDelete
  24. blog ni sngat2 membantu utk adk2 yg bru nak terfikir nak get into form 6..... akak skrg pun dah msuk sem 2 ... ups and downs dalam sem 2 adalah prkara yg sgt mncabar dlm form 6 .. so , kena tahan hati , mental .... serius talk er , adk2 xkn rsa mnyesal sbab msuk form 6 ... akak pun x ble nak bgi review sgt melainkan adk2 sndiri yg kena merasai pahit manis kehidupan dlm form 6 .. so , wish u gud luck !!! ..

    ReplyDelete
  25. blog ni sgt2 berguna utk adk2 yg bru nak get into form 6 .... akak skrng pun dah msuk sem 2 ... dalam sem 2 ni lah challenge yg sgt mnguji mental , hati , dan cra kta brfkir mcm mna nak settlekn benda tu dlm masa yg singkat ... mentality kena kuat dlm mndengar persepsi2 org luar dgn form 6 .. bagi akak , slagi kta x try nak get into form 6 ni slagi tu kta akn trperangkap dengan buah mulut org tntang baik buruk form 6 nii... adk2 kena tetapkn pndirian.. this is about future... betulkan yg biasa , biasakan yg btul !! adk2 xkn rsa nyesal tau klw study dlm sistem form 6 .. trust me , student2 form 6 adlh dlm kalangan student yg matured and know how to survive themself... ups and downs dlm form 6 akn jdi kenangan dlm hidup adk2 spanjang prsekolahan yg xk korang prnah lupa ... sooo, wish u gud luck !!!

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum akk., sye nk tnye.. exam stpm ni sebenarnya mcm mne.?

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum akak,saya nk tny,klau kita amik aliran kemanusian nanti degree kita boleh amik kos apa?

    ReplyDelete
  28. As salam. Akak. Saya pelajar pra-u. Sekarang dah masuk penggal 3. Keputusan kedua2 penggal x berapa memuaskan dan terpaksa repeat. Saya rasa saya dah cuba habis baik. Mcm mana ni? Sedih dan malu dengan kawan2 yng dpt result baik.

    ReplyDelete
  29. As salam. Akak. Saya pelajar pra-u. Sekarang dah masuk penggal 3. Keputusan kedua2 penggal x berapa memuaskan dan terpaksa repeat. Saya rasa saya dah cuba habis baik. Mcm mana ni? Sedih dan malu dengan kawan2 yng dpt result baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chill. Buat elok -elok untuk penggal 3 Dan repeat p1&2. Takpayah fikir sangat pasal orang. Kita belajar bukan until orang lain.😉

      Delete
  30. Alhamdulillah. Rasa lega lepas baca entry kak una ni. Hihihi. Thanks kak una untuk entry ni. Memberi semangat pada saya untuk teruskan tingkatan 6. Anyways, kak una saya nak tanya akak. Akak ambik pengajian perniagaan kan? Macam mana cara pemberlajaran akak dalam subjek ni? Saya agak susah sedikit untuk faham dan ingat subjek ni. Kalau tak menyusahkan kak una, mohon share lah dengan saya eh hehehe mekasih kak :)

    ReplyDelete
  31. Assalam kak una... kalau mcm saya niy kan.. last minute baqu sedar dn nk start study... sedangkan exam trial next week jaa.. kak rasa sudah terlambat ka kalau saya nk score??

    ReplyDelete
  32. Salam. Kak minx no wasap? Kak klu boleh tubuhkan la group wasap tgktn 6 cemerlang

    ReplyDelete
  33. Terima kasih kak. Saya baru rasa lega. Sebelum ni banyak org demotivate sy spy x perlu buat stpm ni. Tapi sy ingin nak buat. Lepas baca tips ni saya rasa saya blh buat dgn semangat. Thx kak🤗

    ReplyDelete
  34. Terima kasih kak. Saya baru rasa lega. Sebelum ni banyak org demotivate sy spy x perlu buat stpm ni. Tapi sy ingin nak buat. Lepas baca tips ni saya rasa saya blh buat dgn semangat. Thx kak🤗

    ReplyDelete
  35. Saya ni mula2 dapat tawaran tingkatan 6 tapi tak pergi lepas tu upu tak dapat and menganggur kat rumah and saya rasa lambat pulak upu rayuan punya keputusan nak keluar , and saya decide nak amik tingkatan 6 ni sebab tak boleh jamin masa depan saya .Apa pendapat akak ?

    ReplyDelete
  36. Alhamdulillah kak una..entry amat membantu...thun nie sye SPM..lps bce entry nie buat sye mkin yakin nk jejakkn dri ke dunia form 6 thx akk ��

    ReplyDelete
  37. Hehe. Lega baca entry ni. Thanks akak. Saya baru nk masuk f6 untuk thun 2017 ni. Tapi skrg dh boleh pakai baju biasa. Doakan saya boleh fokus belajar and berjaya ye. Hehehe

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum...kak...nak tnya...ada tips tak blajar tingkatan 6 agar tak ketinggalan sem...dan supaya dapat point tinggi dalam setiap mata pelajaran yang diambil..??

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum kak..boleh share tip utk dapat
    pointer bagus dlm setiap exam..bila bce entry akk ni
    rse semangat tu dtg blek.sye nk minta sgt2 dari akak supaya boleh share tip utk stpm

    ReplyDelete
  40. thanks kak.saya sedih sangat bila upu tak dapat.pastu ada dapat kolej komuniti,tapi mak tak bagi.dia suruh lupakan jelah nak masuk kolej tu.better ambik stpm ikut jejak kakak ipar katanya.i will study hard than form 5 thank you so much kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Form 6 pun not bad.. mmg ramai sangat kata susah tapi sebenarnya kalau kita tekad and ada usaha.. in shaa Allah kita akan dapat result yang terbaik.. so, adik jangan give up okay? akak dlu spm pun ngam2 je..alhamdulillah.. sekrang dah nak habis degree dekat U.. tgh praktikal sekrg.. lama sangat dah tinggal blog.. berhabuk dah.. hehe.. good luck in ur future okay my dear :D in shaa Allah adik akan berjaya satu hari nanti!

      Delete
  41. Thank you kak una..baru rasa semangat sikit utk survive form 6

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcomee awakk..semoga berjaya dunia akhirat yer.. good luck in your exam later!

      Delete
    2. Assalammualaikum kak una,sekarang sy masok f6 tapi sy xminat belajar,sy lbih fokuskan nk g kerja brbanding g belajar,dn sy agak buntu utk buat kputusan dgn sy pun xminat belajar, akak ad cadangan tk seeloknya sy ni sepatutny stay f6 yg sy xminat belajar dn takut sngt nk bawak f6 ni atau sy g keja dulu bru sambung ke mna2??

      Delete
  42. Ada tips nk hafal subjek killer paper like pp ����

    ReplyDelete
  43. Adakah kerja kursus dilakukan di luar sekolah

    ReplyDelete
  44. mengantuk tak time belajar tu sama tak macam belajar time form5 ke lain?

    ReplyDelete
  45. Assalammualaikum kak una,saya tak minat belajar,tapi saya masok f6 sama macam kak una mnyesal tk mohon poli,huhuhu..saya macam tak yakin even hati saya kuat,ramai kawan2 mintak saya sambung je f6 utk masa depan,saya dah buntu sangat ni apa patut saya buat? Saya sepatutny stay f6 ke?

    ReplyDelete
  46. Skrg nihh sistem tingkatan 6 dan lain...boleh bgtau tak...kelainan dulu dan skrg

    ReplyDelete
  47. Bila masuk tingkatan 6 pengguna Bahasa inggeris apa bila berckp (presentation) diwajibkn kah? Sbb saya bi sangatlah lemah..lagi² nk berckap

    ReplyDelete
  48. Bila masuk tingkatan 6 pengguna Bahasa inggeris (presentation) diwajibkn kah? Sbb saya bi sangatlah lemah lagi² nk bercakap

    ReplyDelete
  49. Bila masuk tingkatan 6 pengguna Bahasa inggeris (presentation) diwajibkn kah? Sbb saya bi sangatlah lemah lagi² nk bercakap

    ReplyDelete
  50. Bila masuk tingkatan 6 pengguna Bahasa inggeris (presentation) diwajibkn kah? Sbb saya bi sangatlah lemah lagi² nk bercakap

    ReplyDelete
  51. Bila masuk tingkatan 6 pengguna Bahasa inggeris (presentation) diwajibkn kah? Sbb saya bi sangatlah lemah lagi² nk bercakap

    ReplyDelete
  52. Ya allah terima kasih sbb bagi kata kata semangat . Saya nak exam ni . Doakan saya dapat pointer tinggi . 😔

    ReplyDelete

Assalammualaikum and Hye to all Blogger. Harap anda tidak mengeluarkan sebarang bahasa yang kasar ATAU keterlaluan untuk di baca. Ada apa-apa pertanyaan? Sila komen sini.. =TERIMA KASIH=